Maand: januari 2021

WEES LIEF VOOR JEZELF

Verwen jezelf of je geliefde met een voetenbadje

Meer mensen hebben nu last van stress of gespannen spieren.
Stress kan zich lichamelijk uiten door rugpijn of een stijf gevoel bij de schouders, nek of hoofdpijn.
In mijn praktijk een veel voorkomende klacht.
Wees lief voor jezelf en verwend jezelf of je geliefde met een voeten bad. Deze behandeling geeft een kalmerend effect in het hoofdgebied en de spieren.

Met aandacht voor je voeten , breng je rust in je hoofd
  • Maak tijd en zoek een rustige plek thuis. De avond is een mooi moment voor jezelf. Kies een ontspannende muziek erbij.
  • Giet warm water in een emmer. Lekker warm, maar niet te heet. En doe je voeten er in.
  • Voeg maximaal 1 tot 2 dr. Lavendel essentiële olie toe en 2 lepels (keuken) zout of magnesium zout.
  • Doe een warm kleed om je heen, helemaal over je schouders en doe je ogen dicht.
  • Luister een ontspannende muziek en ervaar.

MINDER STRESS ERVAREN

MINDER STRESS ERVAREN door MINDER DRANK

Er is veel informatie op het internet over mindfulness en mediteren, allebei goede manieren om minder stress te ervaren. Maar het is ook heel belangrijk om op te letten WAT JE DRINKT.

Hieronder een aantal richtlijnen om met voeding, de stress te verminderen:

  • Als je wakker wordt drink een glas lauw water met sap van een halve citroen, dat helpt je lichaam een basische lichaamsvocht behouden en minder verzuring.
  • Drink maximaal 1 Kop koffie per dag en vooral na een glas water in de ochtend. Het is nog beter als je kunt stoppen met koffie. Cafeïne heeft een negatieve invloed op het zenuwstelsel, je ervaart meer energie voor een korte duur. Je bent meer alert omdat je zenuwstelsel gereed is om te vechten of te vluchten. Dit veroorzaakt dat je in de loop van de dag meer geïrriteerd raakt en je je weer vermoeid voelt. Je lichaam heeft extra stress hormonen geproduceerd die het niet makkelijk kan uitscheiden, vooral nu je minder beweegt en meer thuis zit. Hierdoor slaat je lichaam de afvalstoffen op in je bindweefsel en krijg je last van je spieren.
  • Drink meer water en minder sappen, frisdranken of “light” versies. Ze hebben extra suikers of kunstmatige vervangers en dat prikkelt je zenuwstelsel en je bloedsuikerspiegel. Een gezonde keuze is het drinken van gevarieerde kruidenthee, Kombucha drink, water met citroen, of een zelfgemaakte smoothie met fruit en veel water of kokos, haver/amandel melk.
  • En last but not least, vermijd het drinken van ALCOHOL, BIER of WIJN in stressvol situaties. Misschien een moeilijk stap voor je omdat het je “ontspanning” geeft. Maar wat je eigenlijk doet is meer Cortisol aanmaken, een “stress hormoon”. Daarnaast belast je je Lever extra, waardoor het het lichaam minder goed zal reinigen. De lever zal minder makkelijk de afvalstoffen van de koffie, de frisdrank, de wijn of bier afbreken en ook de irritaties, discussies en angsten die je gedurende de dag hebt ervaren. Met als gevolgd dat je meer stress gaat ervaren.

KOMBUCHA

Kombucha is een verfrissend zuur smakende, natuurlijk gefermenteerde drank die al generaties lang wordt gewaardeerd om zijn probiotische voordelen. Het is bekend onder vele namen : Kargasok thee, Manchurian Mushroom en Mushroom of Immortality.

Kombucha Benefits

  • Kombucha is een natuurlijk Probioticum.
  • Versterkt de darmflora.
  • Kombucha bevat B-vitamines en spijsverteringsenzymen. De B-vitamines helpen de metabolische functies van het lichaam, zoals: energieniveau, gezondheid van het hart, gebruik van koolhydraten.
  • Passende niveaus van B-vitamines in het lichaam helpen stress en angst te verminderen en het geheugen te verbeteren.
  • Helpend bij PMS, door het ontgiften van overtollige oestrogeen.
  • Reguleert de bloedsuikerspiegel, een uitstekende aanvulling voor diabetici.
  • Verhoogt het immuunsysteem door het hoge gehalte antioxidanten en draag bij aan het versterking van het darmstelsel.
  • Verlicht de symptomen van artritis vanwege het hoge Glucosaminegehalte.
  • Bevorderd het ontgiften van het lichaam. En het heeft een reinigend effect dat helpt bij afvallen.

Kombucha maken

Om de Kombuchathee te bereiden hebt je de zwam of Scoby nodig. Ik bereid mijn Kombucha met groene thee en bruine/rit suiker in 2 liter gekookte water. Je kunt zwarte thee gebruiken maar deze bevat minder goede gezondheidseigenschappen.
Kijk mijn youtube video voor de voorbereiding.
Wil je profiteren van de gezonde eigenschappen van Kombucha, bestelt een Scooby bij mij.